شركت در مزايده خودرو هاي دولتي با مزايده كار (ويژه اسفندماه)

۲۱ بازديد

در كشور ايران نيز مزايده خودرو هاي دولتي هر ماه در شهرهاي مختلف انجام مي‌گيرد. خريد از نوع مزايده براي هر دو طرف معامله پرسود تمام مي‌شود.

مزايده يكي از روش‌هاي ارزان براي خريد هر نوع كالا است. در كشور ايران نيز مزايده خودرو هاي دولتي هر ماه در شهرهاي مختلف انجام مي‌گيرد. خريد از نوع مزايده براي هر دو طرف معامله پرسود تمام مي‌شود. در داخل ايران، مزايده خودرو يكي از مزايده‌هاي پربازديد است و دليل اين امر، نوسانات شديد قيمت خودرو و افزايش قيمت اين كالا مي‌باشد. بدين وسيله مردم مي‌توانند خودروهاي سالم يا با كمي ايراد را با قيمت بسيار مناسبي تهيه كنند. اگر با اين نوع خريد خودرو آشنا نيستيد، با ما همراه باشيد تا در اين مطلب، به توضيح نحوه شركت در مزايده خودرو هاي دولتي پردازيم.

مزايده خودرو چيست؟قبل از اينكه وارد بحث نحوه شركت در مزايده خودرو شويم، بهتر است با مفهوم مزايده كمي آشنا شويم. مزايده يكي از انواع قراردادهاي بر پايه رقابت است. به صورت لغوي نيز مزايده به معناي در معرض فروش قرار دادن يك شي است. در اين نوع از معامله، فروشنده يك قيمت پايه براي جنس خود تعيين مي‌كند و خريداران بايد مبلغي بيشتر از آن را پيشنهاد دهند.

در نهايت خريداري كه بيشترين قيمت را پيشنهاد دهد، به عنوان خريدار اصلي شناخته مي‌شود. مزايده در حالت ساده، از سه بخش اصلي تشكيل شده كه جنس، فروشنده و پيشنهاد دهندگان را شامل مي‌شود. در مزايده خودرو دولتي، دولت يا بخشي از ارگان دولتي است كه اقدام به فروش خودرو مي‌كند. جنس مورد معامله نيز در اين نوع مزايده، خودروهاي دولتي خواهند بود. پيشنهاد دهنگان نيز مي‌توانند عموم مردم باشند، مگر اينكه مزايده به صورت خصوصي برگزار شود.
انواع مزايده خودرومزايده دو نوع عمومي و خصوصي دارد. در مزايده عمومي قيمت اوليه خودروهاي دولتي از پيش تعيين مي‌شوند و خريداران بايد قيمتي بيشتر از اين مبلغ را پيشنهاد دهند. قابل ذكر است كه در اين نوع مزايده، قيمت‌هاي پيشنهادي پيشنهاد دهندگان نيز براي عموم قابل رويت خواهد بود.
نوع ديگر مزايده، مزايده خصوصي است. در اين نوع از مزايده‌ها فقط اقشار و افراد مخصوص مي‌توانند شركت كنند. مبالغ پيشنهادي و برنده مزايده نيز در انتها از ديد شركت كنندگان دور خواهد ماند و برنده به صورت بي‌نام اعلام مي‌شود. به طور كلي، مزايده خودرو دولتي به صورت عمومي انجام گرفته و از قوانين مزايده عمومي پيروي مي‌كنند.
نحوه شركت در مزايده خودرو هاي دولتيقبل از شركت در اين نوع مزايده‌هاي دولتي، بهتر است بدانيد كه خودروهاي فروخته شده گاهي تا 40 درصد پايين‌تر از قيمت بازار به فروش مي‌رسند. به همين خاطر شركت در مزايده خودرو هاي دولتي، يكي از بهترين راه‌ها براي خريد خودرو است. در ابتدا درخواست دهندگان به سازمان مربوطه مراجعه و از خودروهاي درون مزايده ديدن مي‌كنند. بهتر است در اين هنگام از يك متخصص مشورت بگيريد تا از سلامت خودروهاي درون مزايده اطمينان حاصل كنيد.
پس از اتمام بازديد، بايد اطلاعات خود و مقداري از مبلغ ضمانت مشخص شده (معمولا 10 درصد) را در اختيار سازمان مربوطه قرار دهيد و فرم‌هاي شركت در مزايده را دريافت و تكميل كنيد. پس از اينكه مبلغ پيشنهادي خود را يادداشت كرده و تحويل سازمان داديد، زمان انجام مزايده اعلام خواهد شد.
مرحله بعدي مربوط به روز برگزاري مزايده است. در اين روز، با حضور نمايندگان سازمان بازرگاني، سازمان صمت و بررسي، پيشنهادهاي شما مورد بررسي قرار خواهند گرفت. به طور معمول مبالغ پيشنهادي درون يك پاكت قرار مي‌گيرند و در نهايت نيز برنده مزايده اعلام مي‌گردد. پس از اعلام برنده، سند و مدارك خودروهاي دولتي به نام فرد ثبت مي‌شوند.
نكات مهم شركت در مزايده خودرو هاي دولتيبه اين دليل كه سند مالكيت خودرو به نام برنده مزايده ثبت خواهد گرديد، بايد فرد برنده مشكلي از نظر قانوني نداشته باشد تا فرايند ثبت سند به درستي انجام گيرد. نكته مهم ديگر، مربوط به خلافي‌ها و ماليات خودرو مربوطه است. در بعضي مواقع خريدار ملزم است تا تمامي خلافي‌ها و بدهي‌هاي مالياتي خودرو موردنظر را پرداخت كند كه در مورد خودروهاي دولتي، اين امر كمتر اتفاق مي‌افتد.
از آنجايي كه برنده مزايده امكان بازديد نهايي را نخواهد داشت، بازديد اوليه انجام مي‌گيرد. فروشنده يا برگزاركننده مزايده، هيچ تضمين و تعهدي در قبال سلامت خودرو دولتي نخواهد داد؛ پس بهتر است قبل از اعلام پيشنهاد خود، در بازديد اوليه به خوبي خودروهاي دولتي درون مزايده را مورد بررسي قرار داده و از خدمات مشاوره‌اي متخصصان استفاده كنيد.
نكته مهم ديگر در مورد اين نوع اشكالات، بررسي عدم مغايرت اطلاعات خودرو با اطلاعات مندرج و اعلام شده است. در صورتي كه بعد از انجام مزايده و امضا سند، متوجه مغايرتي در اطلاعات خودرو و اطلاعات مندرج شويد، برگزاركننده مزايده مسئوليتي بر عهده نخواهد داشت. هرچند در اكثر مزايده‌ها سعي مي‌شود مبالغ پيشنهادي به صورت حدودي اعلام شوند، اما در صورتي كه دو پيشنهاددهنده مبلغ يكساني را پيشنهاد دهند، برنده مزايده به صورت قرعه‌كشي اعلام مي‌گردد.

منبع: https://www.afkarnews.com/fa/tiny/news-1107334

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.